News

  • 1207
  • 667 مرتبه
آلودگی میکروبی در مواد غذایی

آلودگی میکروبی در مواد غذایی

21/06/1400

آلودگی غذا توسط عوامل میکروبی مسأله‌ای جهانی در زمینه سلامت عمومی است. با توجه به اینکه آلودگی میکروبی مواد غذایی سبب بیماری‌های زیادی می‌گردد موضوع مهمی در ایمنی غذایی می‌باشد. علاوه بر مسأله بیماری، مصرف غذاهای آلوده به باکتری‌های بیماری‌زا منجر به تأثیرات اقتصادی می‌گردد که برای مصرف‌کنند‌گان و شرکت‌های غذایی آسیب ایجاد می‌کند.

آلودگی غذایی می‌تواند در اثر وجود ذرات خارجی مانند مواد شیمیایی، حشرات و میکروب‌ها در غذا رخ دهد. حضور میکروب‌ها در برخی غذاها ضروری است. اما آلودگی میکروبی غذاها در اثر حضور میکروب‌های نامطلوب در برخی غذاها ایجاد می‌شود. باکتری‌های بیماری‌زا و ویروس‌ها می‌توانند در طول مراحل مختلف تولید اولیه غذا در مزرعه، مرحله برداشت محصول یا کشتار حیوانات، حمل و نقل، فرآوری غذا، ذخیره‌سازی، توزیع، آماده‌سازی و سرو کردن غذا وارد محصولات غذایی گردد. آلاینده‌های میکروبی متداول در غذا عبارتند از باکتری‌هایی مانند سودوموناس، سالمونلا، ویبریو کلرا و لیستریا. زیست‌لایه‌های میکروبی تهدیدی جدی برای صنایع غذایی می‌باشند زیرا بیشتر میکروب‌ها حتی در حضور مقادیر اندک رطوبت و مواد مغذی می‌توانند زیست‌لایه‌هایی تشکیل دهند.

جلوگیری از آلودگی میکروبی جهت کاهش نرخ بیماری‌های موجود در غذا ضروری است و با استفاده از روش‌های مناسب می‌توان آلودگی میکروبی غذا را کنترل کرد. لازم است تجهیزات به صورتی طراحی شوند که از رشد میکروب‌ها جلوگیری گردد. همچنین، در تمام مراحل فرآوری غذا باید آب استریل شده استفاده شود. شناسایی رشد میکروب‌ها از روش‌های مناسب برای پیش‌گیری از آلودگی میکروبی در صنعت می‌باشد. در غذاهای جامد از روش‌های شیمیایی با استفاده از اوزون به منظور حذف میکروب‌ها استفاده می‌شود. برای نگهداری مواد غذایی مایع نیز اخیرا تکنیک‌هایی مانند حرارت‌دهی با مایکروویو، تکنیک‌های اولتراسونیک، و تکنولوژی میدان الکتریکی پالسی در صنایع به کار برده شده است.

دپارتمان بیوتکنولوژی و فرآیندهای زیستی گروه مهندسین مشاور ایده‌گستر بارثاوا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب در زمینه‌های میکروبیولوژی و مهندسی، آمادگی ارائه خدمات تخصصی در زمینه رفع آلودگی‌های میکروبی در صنایع غذایی را دارد.

 

منابع

www.who.int

Bintsis, T. (2018). Microbial pollution and food safety. AIMS Microbiology. 4(3), pp. 377-396

Chatterjee, A, Abraham, j. (2018). Chapter 2-Microbial contamination, prevention and early detection in food industry. Microbial Contamination and Food Degradation. pp. 21-47

en.wikipedia.org

فایل های پیوست