News

  • 1174
  • 799 مرتبه
ایمنی در برابر کروناویروس ممکن است سال‌ها باقی بماند

ایمنی در برابر کروناویروس ممکن است سال‌ها باقی بماند

07/11/1399

محققان گزارش کردند نمونه‌های خون گرفته شده از بیماران بهبود یافته پاسخ ایمنی قوی و طولانی را نشان می‌دهند.   
چه مدت ایمنی در مقابل کروناویروس طول خواهد کشید؟ بر طبق یک مطالعه جدید، سال‌ها و شاید حتی دهه‌ها. تاکنون پاسخ امیدوارکننده‌ای برای این سوال نداشته‌ایم که این مسئله طرح‌های واکسن را زیر سوال برده بود.
داده‌های جدید نشان می‌دهند که هشت ماه پس از ابتلا، بیشتر افرادی که بهبود یافته بودند هنوز سلو‌ل‌های ایمنی برای مقابله با ویروس و جلوگیری از بیماری را داشته‌اند. نرخ آهسته کاهش سلو‌ل‌های ایمنی در یک زمان کوتاه نشان می‌دهد که این سلول‌ها ممکن است زمان بسیار طولانی در بدن باقی بمانند.
هر چند این تحقیق نه به دقت بازبینی شده و نه در مجله علمی چاپ شده و به صورت آنلاین چاپ شده است ولی تا کنون جامع‌ترین مطالعه در خصوص حافظه ایمنی در مقابل کروناویروس است.   
شین کراتی در مؤسسه‌ ایمونولوژی لا جولا که این مطالعه را هدایت کرده است می‌گوید: احتمالاً میزان حافظه ایمنی در مقابل کروناویروس مانع ابتلا بسیاری از مردم به بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان، برای مدت چند سال می‌شود.

احتمال دارد نتایج جدید نگرانی متخصصان را در این خصوص که ممکن است ایمنی در برابر ویروس کوتاه مدت باشد و مجبور باشند واکسیناسیون را برای کنترل پاندمی این ویروس تکرار کنند رفع کرده است.
نتایج دیگری نیز این مطالعه را تأیید کرده است: بازماندگان بیماری SARS ایجاد شده توسط یک ویروس دیگر کرونا هنوز پس از گذشت 17 سال از بهبودی حامل سلول‌های مهم ایمنی در مقابل این ویروس هستند.

یافته‌ها با شواهد دل‌گرم‌کننده به دست آمده از سایر آزمایشگاه‌ها مطابقت دارد. محققان در دانشگاه واشینگتون تحت هدایت ماریون پپر به عنوان ایمونولوژیست نشان داده بودند که سلول‌های خاطره‌ای به وجود آمده پس از ابتلا به کروناویروس به مدت حداقل 3 ماه در بدن باقی می‌مانند.
مطالعه چاپ شده دیگری نیز نشان داد کسانی که از کووید-19 بهبود یافتند سلول‌های ایمنی کشنده قدرتمند و محافظ را حتی در زمانی که آنتی‌بادی‌ها قابل تشخیص نیستند دارند.
دیپتا بهاتاشاریا ایمونولوژیست در دانشگاه آریزونا می گوید: همه این مطالعات در حال به تصویر کشیدن یک چیز هستند که پس از سپری شدن چند هفته بحرانی اولیه، به نظر می‌آید تداوم پاسخ ایمنی کاملاٌ متداول است.
 
آکیکو ایواساکی ایمونولوژیست در دانشگاه ییل می‌گوید متعجب نشده است که بدن یک پاسخ طولانی را برقرار می‌کند به این دلیل که این پاسخ چیزی است که تصور می‌شود اتفاق بیافتد. با این وجود این تحقیق او را دل‌گرم کرده است و آن را یک خبر مهیج می‌داند.
 
تعداد کمی از مبتلایان در این مطالعه جدید پس از بهبودی ایمنی طولانی نداشتند. علت این مسئله شاید تفاوت در مقدار ویروسی است که با آن برخورد داشته‌اند. جنیفر گامرمن ایمونولوژیست در دانشگاه تورنتو می‌گوید: واکسن‌ها بر این تفاوت‌های فردی غلبه خواهند کرد. او می‌گوید واکسن به متمرکز کردن پاسخ کمک می‌کند و به این ترتیب شما با گوناگونی که در افراد مبتلا شاهد هستیم روبرو نخواهید شد (تزریق واکسن دوز ثابتی از ماده وراثتی ویروس را وارد بدن می کند-توضیح مترجم).

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص کاهش سطوح آنتی‌بادی موجب ایجاد نگرانی شده است. دلیل این نگرانی این است که ایمنی در مقابل کروناویروس در کمتر از چند ماه ناپدید شده و دوباره مردم در مقابل ویروس آسیب‌پذیر خواهند شد. اما تعدادی از ایمونولوژیست‌ها اشاره کردند که افت سطوح آنتی‌بادی طبیعی است. به علاوه آنتی‌بادی‌ها فقط یک بازوی سیستم ایمنی هستند.
اگر چه آنتی‌بادی‌های خون برای بلاک کردن ویروس و ممانعت از عفونت ثانویه لازم هستند (وضعیتی که تحت عنوان ایمنی استریل‌کننده نامیده می‌شود) ولی سلول‌های ایمنی که ویروس را به خاطر می‌آورند اغلب مسئول جلوگیری از بیماری شدید هستند.
الساندرو سته ایمونولوژیست در مؤسسه‌ ایمونولوژی لا جولا و دستیار راهنمای این مطالعه می‌گوید: ایمنی استریل‌کننده اغلب اتفاق نمی‌افتد که معمول نیست. 
معمولاً مردم برای بار دوم به میکروب خاصی مبتلا می‌شوند و سیستم ایمنی مهاجم را شناخته و به سرعت عفونت را تشخیص می‌دهد. در این زمان آسیب آن میکروب خاص به عنوان مثال کروناویروس کند شده و این به سیستم ایمنی زمان زیادی می‌دهد تا به خوبی وارد عمل شود.
دکتر سته می‌گوید: به این ترتیب میکروب به سرعت کنترل شده و شما نه تنها علائمی را تجربه نمی‌کنید بلکه مبتلا هم نمی‌شوید.  
دکتر سته و همکارانش روی 185 مرد و زن در محدوده سنی 19 تا 81 سال که از کووید 19 بهبود یافتند مطالعه کرده بودند. اکثر این گروه علائم خفیف داشته و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند. از بیشتر آن‌ها یک نمونه خون گرفته شد اما از 38 نفر چندین نمونه خون در مدت چند ماه گرفته شد.
تیم تحقیقاتی چهار جزء سیستم ایمنی را دنبال کردند: آنتی‌بادی‌ها، سلول‌های B که بیشتر آنتی‌بادی‌های مورد نیاز را می‌سازند و دو نوع سلول‌های T که سلول‌های عفونی شده را می‌کشند. از طریق دنبال کردن این اجزاء ایده ساختن تصویر پاسخ سیستم ایمنی در طول زمان شکل گرفت.
دکتر کراتی می‌گوید: اگر فقط یک جزء را دنبال کنید حقیقتاً تصویر جامع را از دست خواهید داد.
دکتر کراتی و همکارانش نشان دادند که آنتی‌بادی‌ها با دوام هستند و کاهش خفیفی در ماه‌های ششم تا هشتم پس از ابتلا دارند. با این وجود، در سطوح آنتی‌بادی میان شرکت‌کنندگان تا 200 برابر اختلاف بود. سلول‌های T تخریب جزئی و کند در بدن نشان دادند این در حالی است که تعداد سلول‌های B رشد داشتند، یافته غیرمنتظره‌ای که محققان تا اکنون پاسخی برای آن ندارند.
متخصصان می‌گویند این مطالعه اولین ترسیم پاسخ ایمنی در مقابل ویروس با این جزئیات است. دکتر گامرمن می‌گوید: برای یافتن اطمینان در این جا برتری بخشی بر بخش دیگر نداریم. دکتر گامرمن در ادامه بیان می‌کند من فکر می‌کنم ما هم‌چنان در حال یادگیری دینامیک این جمعیت‌ها (اجزاء سیستم ایمنی-توضیح مترجم) در طول زمان هستیم.
 
 اساساً نگرانی‌ها در خصوص این که ایمنی در مقابل کروناویروس تا چه حد دوام دارد از یک مطالعه بر روی ویروس‌های عامل سرماخوردگی‌های معمولی شروع شد. مطالعه‌ای که توسط جفری شامان در دانشگاه کلمبیا انجام شد نشان داد که ایمنی ممکن است به سرعت کاهش یافته و عفونت مجدد در هر سال اتفاق بیفتد. 
دکتر شامان می‌گوید: آن چه قابل تأمل است این است که عفونت مجدد می‌تواند نگران‌کننده باشد. بنابراین مشاهده اسنادی که دوام و قدرت پاسخ ایمنی را حداقل در یک مقیاس زمانی نشان می‌دهند خیلی امیدوارکننده است. دکتر شامان اشاره می‌کند که به نظر می‌آید عفونت مجدد با کروناویروس نادر است.
به این دلیل که دانشمندان هنوز نمی‌دانند چه مقادیری از سلول‌های ایمنی مختلف برای محافظت در برابر ویروس مورد نیاز است پیش‌بینی دقیق این که ایمنی تا چه حد طول می‌کشد سخت است. اما تا این جا مطالعات نشان دادند که حتی مقادیر کم آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های T و B ممکن است برای محافظت از افرادی که بهبود یافته‌اند کافی باشد.
 تا این جا شرکت‌کنندگان در این مطالعه مقادیر قابل توجهی سلول ایمنی داشته‌اند. دکتر ایواساکی می‌گوید: نشانه‌ای از سقوط ناگهانی سلول‌های خاطره‌ای نیست که این در نوع خود غیر معمول است. اغلب یک تخریب آهسته در طول سال‌ها وجود دارد.
 اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد ابتلا مجدد با کروناویروس‌های عامل سرماخوردگی معمول نتیجه تغییرات ژنتیکی ویروس است. دکتر بهاتاشاریا اشاره می‌کند این نگرانی‌ها در خصوص کروناویروس جدید نیست. او می‌گوید: من فکر نمی‌کنم اگر عقیده داشته باشیم اجزاء خاطره‌ای سیستم ایمنی برای سال‌ها باقی خواهند ماند یک پیش‌بینی  غیر معقول باشد.

منبع

https://www.nytimes.com/2020/11/17/health/coronavirus-immunity.html
     
 

فایل های پیوست