News

  • 1173
  • 844 مرتبه
تمیزکاری و ضدعفونی در صنعت غذا: جایگزین‌ها کدام‌اند؟

تمیزکاری و ضدعفونی در صنعت غذا: جایگزین‌ها کدام‌اند؟

07/11/1399

به تازگی ریشالت تامی آندرسون مدیر کمپانی فوآمیکو مجری راه‌حل‌های تمیزکاری و ضدعفونی در صنعت غذا توضیح داد که 25 سال است که ما از یک روش استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد فرآیند تمیزکاری با آب‌کشی (حدود 30 لیتر آب در هر دقیقه) آغاز می‌شود. پس از آن مخلوطی از آب و مواد شیمیایی استفاده می‌گردد و در ادامه پس از دادن زمان لازم برای اثر مواد شیمیایی، دوباره آب‌کشی انجام می‌شود. مرحله ضدعفونی پس از این مراحل آغاز می‌شود. گاهی پس از ضدعفونی آب‌کشی انجام می‌شود.
این روش سنتی تمیزکاری و ضدعفونی هنوز در 85 تا 90 درصد کمپانی‌های غذایی انجام می‌شود و نیاز به مصرف مقدار قابل توجهی مواد شیمیایی و آب دارد.
در سال‌های اخیر تعدادی تکنیک‌های جایگزین و خلاقانه توسعه یافته است که استفاده از آنزیم یکی از آن‌ها می‌باشد:

محصولات آنزیمی
اروان تیکت می‌گوید این محصولات به صورت روزافزونی استفاده می‌شوند. مصرف این مواد در هر سال حدود 30 درصد افزایش می‌یابد. در واقع محصولات آنزیمی راه‌حل خوبی برای زدودن بیوفیلم‌ها است. این مواد شرایط عملیاتی مانند شوینده‌های قلیایی دارند با این تفاوت که محصولات آنزیمی عکس شوینده‌های قلیایی قادرند تحت شرایط ملایم pH و دما عمل کنند و به این ترتیب برای مصالح، مصرف‌کنندگان و محیط کم خطرتر هستند. در نبود سود و پتاس، وجود سورفکتانت‌ها موجب شستشو‌پذیری بهتر و به این ترتیب کاهش زمان فرآیند تمیزکاری و ضدعفونی و مصرف آب خواهد شد. 
آنزیم‌ها مواد پروتئینی حاصل از توده‌های سلولی هستند که وظیفه آن‌ها کاتالیز واکنش‌های شیمیایی است. آنزیم‌ها مزایای متعددی دارند: استفاده از این مواد برای تجهیزات صنعتی بی‌خطر است، موجب خوردگی کمتر شده و نگهداری آنها آسان‌تر است و اگر در مرحله پیش‌شستشو از این مواد استفاده شود موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش زمان فرآیند تمیزکاری و ضدعفونی می‌شود. در نهایت، این مواد حتی در دمای پایین و غلظت کم موثر خواهند بود.

 

منبع


Realzyme, News, Cleaning and disinfection in the food industry: What alternatives? Celine Agromedia, June 2, 2015

فایل های پیوست