News

  • 1172
  • 759 مرتبه
بیوتکنولوژی ریزجلبک‌ها

بیوتکنولوژی ریزجلبک‌ها

07/11/1399

ریزجلبک‌ها توانایی حذف بار آلی پساب‌ها و فراهم کردن زیست‌توده به عنوان محصول جانبی را دارند. توانایی جلبک در تصفیه پساب به دلیل امکان جذب مواد مغذی و تبدیل آن‌ها به زیست‌توده می‌باشد. ریزجلبک برای رشد و انجام فوتوسنتز نیاز به نور، دی‌اکسید کربن و مواد مغذی دارد. در نتیجه با مصرف نیتروژن، فسفر و سایر مواد مغذی موجود در پساب در طول رشد، سبب حذف آلاینده‌ها از پساب می‌گردد. 
علاوه بر این، ریزجلبک در هنگام رشد اکسیژن تولید می‌کند و اکسیژن تولید شده می‌تواند توسط باکتری‌های هوازی موجود در پساب برای حذف مواد آلی باقیمانده مورد استفاده قرار گیرد که این امر هزینه‌های هوادهی را کاهش می دهد. همچنین، در روش‌های متداول برای تصفیه پساب معمولا نیاز به افزودن مواد شیمیایی وجود دارد که ممکن است ضایعات خطرناکی را طی فرآیند تصفیه پساب ایجاد کند اما با استفاده از ریزجلبک در این فرآیند، نیاز به مواد شیمیایی رفع می‌گردد.
هم‌زمان با تصفیه پساب، زیست‌توده‌ای که حاصل می‌شود نیز می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. می‌توان از طریق فرآوری زیست‌توده ریزجلبک، کود کشاورزی تولید کرد. همچنین به دلیل مشکلاتی که در زمینه استفاده از سوخت‌های فسیلی وجود دارد، ریزجلبک می‌تواند به عنوان منبع تولید سوخت زیستی مورد استفاده قرار گیرد. از زیست‌توده ریزجلبک می‌توان به عنوان خوراک حیوانات و آبزیان نیز استفاده کرد.

منابع


Amenorfenyo, D. K., Huang, X., Zhang, Y., Zeng, Q., Zhang, N., Ren, J and Huang, Q. (2019). Microalgae brewery wastewater treatment: Potentials, benefits and the challenges. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, pp. 1910
Mohsenpour, S. F., Hennige, S., Willoughby, N., Adeloye, A., and Gutierrez, T. (2021). Integrating micro-algae into wastewater treatment: A review. Science of the Total Environment, 752, pp. 142-168

فایل های پیوست